fbpx
Home Miniblog Eetgedrag Handel in lijn met je doel in plaats van je emoties

Handel in lijn met je doel in plaats van je emoties

handel-in-lijn-met-je-doel-in-plaats-van-je-emoties

 

Je bent van plan vanavond eten te laten bezorgen. Direct start je met bedenken hoe je je dag gaat indelen. Je bent bang om te veel te eten en aan te komen. Daarom besluit je extra te gaan bewegen en je lunch over te slaan. Morgen laat je het wegen ook maar voor wat het is. Dat komt later in de week wel weer. Waar je van tevoren bang voor was komt ook daadwerkelijk uit: je eet veel meer dan gepland.

Handelen naar emoties

Door te handelen naar je emoties (angst om aan te komen) beïnvloed je je eet- en beweeggedrag van deze dag en mogelijk ook van aankomende dagen. Maar waarom ga je er überhaupt al vanuit dat je vanavond overeet? Wie zegt dat dat nu gaat gebeuren?

Het kan natuurlijk zijn dat je de vorige keer hebt overgegeten toen je eten hebt laten bezorgen. Dat kán negatief werken voor het vertrouwen in je eigen kunnen van vandaag. Bedenk je in ieder geval goed dat als je acties onderneemt om de effecten van overeten te minimaliseren (extra bewegen en maaltijden overslaan), de kans groter is dat je later daadwerkelijk overeet. Je hebt je er namelijk al bij neergelegd dat het gaat gebeuren.

Handelen in lijn met je doel

Wat als je deze dag anders insteekt en in lijn met je doel blijft handelen? In dat geval werk je vanuit de gedachte om overeten te voorkomen in plaats van de angst om aan te komen. Je vult in dit geval je dag net zo in als alle andere dagen. Je straalt op deze manier vertrouwen uit naar jezelf en daarmee verklein je de kans om uiteindelijk te overeten. Je handelt er namelijk naar om jezelf in controle te kunnen houden.

  • Waarom zou je extra bewegen als je toch niet gaat overeten?
  • Waarom zou je kcal opsparen als je toch niet gaat overeten?
  • Waarom zou je het wegen van morgen overslaan als je toch niet gaat overeten?

Selffulfilling prophecy

Heb je wel eens gehoord van selffulfilling prophecy of zelfvervullende voorspelling? Dit is een voorspelling die direct of indirect leidt tot het uitkomen van die voorspelling. Stel dat je angstig bent om te overeten en je denkt dat dit gaat gebeuren, dan is de kans groot dat het ook daadwerkelijk gebeurt. 

Gelukkig werkt selffulfilling prophecy twee kanten op. Wanneer je de gedachte hebt dat je controle kunt behouden over je maaltijd en je naar jouw maatstaven een normale portie kunt aanhouden, dan is de kans groot dat je dit ook lukt. Hoe breng je dit in de praktijk? Door te visualiseren!

Je eigen gedachten beïnvloeden je gedrag direct

Overeten voorkomen door visualiseren

Door te visualiseren hoe jij je eetmoment optimaal door kunt komen, verklein je de kans om uiteindelijk te gaan overeten. Beeld je bijvoorbeeld eens goed in dat:

  • De maaltijd ontspannen verloopt
  • Je oprecht kunt genieten van het eten
  • Je regelmatig nagaat hoe je jezelf voelt
  • Je stopt wanneer je naar jouw maatstaf genoeg hebt gehad

Dit geeft vertrouwen en het is ook daadwerkelijk mogelijk om het zo te laten verlopen. Je hebt hier namelijk zelf invloed op. In de praktijk is het verstandig om op vaste momenten tijdens de dag tijd in te plannen om gebeurtenissen te visualiseren. Zo kun je dat bijvoorbeeld iedere avond doen voor de volgende dag, of iedere ochtend voor diezelfde dag. 

Mocht er iets onverwachts tussendoorkomen (bijvoorbeeld een spontaan etentje), dan is het goed om een rustige ruimte op te zoeken zodat je jezelf alsnog tijd kunt geven om de optimale situatie voor jou in te beelden.

Zou jij extra hulp willen bij het voorkomen van overeten? 

Plan dan hier een kennismakingsgesprek in. We helpen je graag verder!

Gerelateerde blogs