fbpx
Home Miniblog Eetgedrag Hoe de focus op gezonde voeding je relatie met voeding kan verpesten

Hoe de focus op gezonde voeding je relatie met voeding kan verpesten

Gezond eten vs ongezond eten

Streven naar optimale gezondheid:

‘Ricky, hoe kan ik zo gezond (of clean in de fitness volksmond) mogelijk eten?’

Een vraag die ik geregeld krijg. Gezond eten heeft een goed imago, met vaak een minder gezonde uitkomst. Er wordt nog vaak gedacht dat gezond eten de oplossing is voor alles; je valt af, je hebt meer energie, je huid straalt weer, je wordt nooit ziek en zo zou ik nog duizend andere claims kunnen verzinnen.

We kunnen heel wat controle uitoefenen op onze voeding. We denken de effecten daarvan ook daadwerkelijk te kunnen meten. Aan de hand van je gewicht, je stoelgang, je huid en ga zo maar door. Echter, wat velen vergeten, is dat voeding maar een klein deel van de puzzel is . Of je nu gaat voor een gezond, fit, energiek of gelukkig leven, het is afhankelijk dan veel meer factoren dan je denkt. 

Factoren die je gezondheid beïnvloeden

– Je slaap hygiëne;
– Je stressniveaus en de manier hoe je hiermee omgaat;
– Zingeving in het leven;
– Beweging en sport;
– Genen;
– De waarde van je sociale relaties;

En.. voeding.

Voeding krijgt een te groot stuk van de taart (woordgrap) wanneer het gaat om gezondheid. Dit is gelijk ook de valkuil voor velen die voeding inzetten voor gezondheid gerelateerde kwesties, omdat:

– Je voeding labelt als goed of fout
– Je jezelf heel veel restricties oplegt wanneer je ‘ongezonde’ producten niet meer mag eten
– Je sociale relaties er onder lijden wanneer je niet meer kan uiteten omdat het niet binnen je voedingspatroon past
– Je stresslevels door het dak gaan wanneer er onverwachts geen ‘juiste keuze’ beschikbaar is

Dit is een cyclus die ik bij heel veel mensen zie terugkomen die obsessief bezig zijn met gezonde voeding. Je hebt een bepaalde overtuiging dat alles maar gezond moet zijn. Vervolgens hou je dit vol op basis van discipline, tot je op een punt komt dat het niet meer vol te houden is. Hierna eet je alles wat je jezelf verboden hebt en begin je de cyclus weer opnieuw, om zo de schade te beperken.

Wat je motivatie ook is om gezond te eten: je maakt jezelf alleen maar ongezonder wanneer je streeft naar perfectie.

Niet alleen is voeding maar één deel van de puzzel die gezondheid heet, een gezond voedingspatroon bestaat OOK niet alleen maar uit gezonde producten. Maar wat is een gezond voedingspatroon dan wel?

Maar hoe vorm je dan wèl een gezond voedingspatroon?

Wanneer je streeft naar gezondheid door middel van voeding, is het aan te raden het gross van je inname te behalen uit een variatie van onbewerkte producten zoals volkoren pasta, zilvervlies rijst, brood, noten, zaden, vis, vlees, zuivel groenten en fruit. Wanneer het grootste deel van je voedingspatroon (70-80% op weekbasis) hieruit bestaat, is de kans op tekorten minimaal. Alle overgebleven ruimte kun je opvullen met producten die je lekker vindt, zelfs wanneer dit bekend staat als ‘ongezond’! 

Daarnaast is het voor gezondheidsredenen niet aan te raden structureel meer te eten dan je verbruikt, omdat het behalen of behouden van een gezond lichaamsgewicht (of vetpercentage) belangrijk kan zijn voor je gezondheid op lange termijn.

Een voedingsmiddel is nooit op zichzelf gezond of ongezond. Het zal altijd blijven draaien op het totaalplaatje op dag- week- of maandbasis.

Voeding voorziet ons lichaam van brandstof. Echter moeten we niet vergeten dat de geest ook spreekwoordelijke brandstof nodig heeft.

Zeg ‘ja’ tegen wat lekkers ’s avonds op de bank.

Ga wèl uiteten met vrienden omdat het je gelukkig maakt.

Drink dat wijntje omdat je dat gezellig vindt.

Voeding is zo veel meer dan alleen een middel om je gezondheid te verbeteren. Stop met het ontkennen daarvan.

Heb jij last van een slecht zelfbeeld? Lees dan deze praktische tips

Gerelateerde blogs