fbpx
Home Eetgedrag Tips om de feestdagen op voedingsvlak goed door te komen

Tips om de feestdagen op voedingsvlak goed door te komen

voedingtips tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn in aantocht en ieder jaar is er veel om te doen. De feestdagen gaan vaak gepaard met veel eten. De losse adviezen over de invulling van de feestdagen vliegen je om de oren. Niet alles is daarin relevant voor jou. Het resultaat is dat je geen concreet plan hebt over hoe je jouw feestdagen qua eten goed kunt invullen. De eindstand is dat het gevaar schuilt dat je all-in gaat met een mogelijk schuldgevoel achteraf.

Hoe maak je dan een goed plan voor de feestdagen afgestemd op jouw situatie? In deze blog ga ik je helpen een goed plan op te stellen voor de feestdagen, zodat je hier later goed op terug kunt kijken en het nieuwe jaar zonder schuldgevoel in kunt gaan!

De feestdagen: rol van het eten

Vaak is de tafel de hele dag rijk gevuld. De verschillende maaltijden zijn uitgebreid en tussendoor gaan er hapjes rond. Voorafgaand aan de feestdagen worden er afspraken gemaakt wat iedereen aan eten meeneemt. Verder maakt iedereen bijvoorbeeld een gang voor het kerstdiner. Het punt is dus wel duidelijk: eten heeft een vrij prominente rol tijdens de feestdagen.

De invloed van de feestdagen op jouw lichaam en gewicht

Er heerst vaak angst om tijdens de feestdagen veel aan te komen en daar nog lang last van te hebben. De vraag is of deze angst gegrond is. Het klopt dat we tijdens de feestdagen wat meer eten dan normaal, waardoor ons gewicht waarschijnlijk toeneemt. De vraag is voor hoe lang deze verandering geldt. Er is namelijk onderscheid te maken in je gewichtsverandering op de korte termijn en lange termijn.

  • Korte termijn (denken in dagen): Je eet meer (en zouter), waardoor je extra vocht vasthoudt. Je lichaamsgewicht stijgt.
  • Lange termijn (denken in weken): Je verliest het vastgehouden vocht weer met als resultaat weinig/geen permanente gewichtstoename.

Vuistregel: hoe hoger gewichtstoename op de korte termijn, des te groter de kans dat het voornamelijk vochttoename is.

De angst voor permanente gewichtstoename is dus niet volledig nodig. Eet je wat meer tijdens de feestdagen, dan zal je gewicht wat toenemen. Deze gewichtstoename zal voor een groot deel bestaan uit vocht. Wanneer je je oude eetritme weer oppakt, verlies je deze hoeveelheid vocht weer.

In 5 stappen een goed plan voor de feestdagen

Om de feestdagen op een bewuste manier in te gaan, is het belangrijk om een plan te maken welke is afgestemd op jouw eigen situatie. Jouw eigen plan kun je in 5 stappen opstellen. Pak er pen en papier bij, zodat je alles kunt gaan opschrijven!

Terugblikken op jouw voorgaande feestdagen.

  • Wat was jouw invulling van eerdere feestdagen?
  • Welke rol heeft eten hier doorgaans in gehad?
  • Hoe vond je dat voorgaande edities zijn verlopen?
  • Waar was je tevreden mee?
  • Waar was je minder tevreden mee?

Blik vooruit op jouw aankomende feestdagen.

  • Hoe zien de feestdagen er dit jaar uit?
  • Bij wie ga je op bezoek en wie komt er langs?
  • Welke eetmomenten gaan daarbij gepaard?
  • Welke eetmomenten staan vast, en welke eetmomenten zijn vrij in te vullen

Hoe wil je de feestdagen dit jaar ingaan?

  • Wil je hierbij voor een losse aanpak gaan, of ben je van plan alles wat strakker in te zetten?
  • Schrijf voor jezelf op wanneer je tevreden bent over je feestdagen uitgaande van situatie die je hebt geschetst. Het is belangrijk hierbij realistisch te zijn.

Formuleer je doel.

Schrijf voor jezelf op wat je doel voor de feestdagen is. Dit mag je later nog aanpassen.

Voorbeeld: Genieten van het eten zonder daarbij te overeten en/of een schuldgevoel achteraf te hebben.

Maak je plan concreet.

  • Schrijf zo specifiek mogelijk op hoe je dagen er uit gaan zien (je kunt hier een tijdschema aan toevoegen) en plan je eetmomenten in.
  • Bedenk voor jezelf hoe flexibel je wil zijn. De valkuil van inflexibiliteit = plan niet meer gebruiken, waarbij je handvatten verliest. Je maakt een plan om niet all-out te gaan, en niet puur om het plan te volgen.

6 tips voor tijdens de feestdagen

  1. Maak gebruik van mindful eating. Mindful eating (afgeleide van mindfullness) houdt in dat je je aandacht houdt bij het eten en alle ruis hieromheen weghaalt.
  2. Bedenk goed hoe je met sociale druk omgaat. Onthoud dat jij de keuze maakt wat je eet, niet iemand anders.
  3. Houd rekening met selffulfilling prophecy (zelfvervullende voorspelling). Je eigen gedachten beïnvloeden je gedrag op een directe manier. Wanneer je de gedachte hebt dat je controle kunt behouden over je feestmaaltijd en je naar jouw maatstaven een normale portie kunt aanhouden, dan is de kans groot dat je dit ook lukt.
  4. Blijf je bewust van de effecten op de korte termijn en lange termijn van de feestdagen op je gewicht. Hoe hoger gewichtstoename op de korte termijn, des te groter de kans dat het voornamelijk vochttoename is.
  5. Wees voorzichtig met het toepassen van compensatiemechanismen (meer bewegen/minder eten). Blijf in lijn met je doel handelen in plaats van je emoties, zoals we je in deze blog hebben uitgelegd.
  6. Probeer ook te genieten van andere dingen dan alleen het eten (het samenzijn met je naasten, de sfeer, de gezelligheid, de rust)

Reflecteren

Tijdens en na de feestdagen is het aan te raden om te reflecteren hoe het is gegaan. Je kunt deze momenten van tevoren ook al inplannen, bijvoorbeeld een reflectie na iedere (hoofd)maaltijd en/of dag. Stel jezelf dan in ieder geval de volgende vragen:

  • Wat is goed gegaan?
  • Wat is er minder goed gegaan? In hoeverre kon ik hier zelf wat aan doen?
  • Wat kan ik in het vervolg anders doen?

Ben je niet volledig tevreden? Pas je plan aan en zet weer door. Reken jezelf niet puur af op hoe het is gegaan. Het kan zijn dat je niet helemaal volgens het plan hebt gewerkt. Het kan zijn dat je meer hebt gegeten dan gepland. Is alles dan mislukt? Nee. Het feit dat je al zo bewust met de feestdagen omgaat is al onwijs goed!

Om mee af te sluiten: het gaat er niet om dát je een plan hebt. Het gaat erom dat je hebt nagedacht over hoe je bewust de feestdagen in kunt gaan, zonder dat je januari met een schuldgevoel start.

Wil jij in 2021 extra begeleiding bij jouw eetgedrag?

Plan dan hier een kennismakingsgesprek in. We helpen je graag verder.

Gerelateerde blogs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *